Logo a název školy
CANISTERAPIE
  Canisterapie patří do tzv. Animal Therapy, kdy se využívá k „léčebným„ účelům vliv zvířat na člověka. Název canisterapie se vžil jako označení způsobu terapie, který využívá pozitivního působení psa na zdraví člověka. Canisterapie klade důraz především na řešení problémů psychologických, citových a sociálně - integračních a působení na fyzické zdraví člověka je u ní druhotné a zahrnuje spíše složku motivace k rehabilitaci a povzbuzení imunity prostřednictvím psychiky.
  • Back
    Next
  Canisterapie se uplatňuje zejména jako pomocná (podpůrná) psychoterapeutická metoda při řešení různých situací, kdy mohou jiné metody selhávat nebo je nelze vzhledem k daným podmínkám využít.

  Může se jednat o navazování kontaktu s:
- obtížně komunikujícími jedinci
- emocionálně poškozenými a citově deprimovanými jedinci
- autistickými jedinci
- mentálně postiženými jedinci
- smyslově postiženými
- u některých psychiatrických diagnóz (úzkost, deprese, fobie)
- v logopedické a rehabilitační praxi (zde zejména jako motivační prvek)
- jako socioterapie a psychoterapie tělesně postižených či jinak handicapovaných
- při výskytu apatie, naučené bezmocnosti - postoje „já nemohu“ u chronicky nemocných a zdravotně postižených
Canisterapie přispívá k rozvoji rozumových a komunikačních schopností:
1. rozvoj motivace - žák získává zájem o určité hry a úkoly, které může vykonávat společně se psem;
2. rozvoj koncentrace - žák je činností s přítomností psa více motivován a tím se i prodlužuje schopnost soustředění se na daný úkol;
3. rozvoj pozorování - pozorování chování psa, stavba jeho těla, sledování správných návyků chování člověka a zvířete;
4. rozvoj komunikace - prostřednictvím různých povelů žáka psovi se rozšiřuje slovní zásoba a vyjadřovací schopnosti, u jedinců s autismem může pes plnit prostředníka v komunikaci s okolím;
5. rozvoj sebeovládání - dochází k němu při krmení psa ( pes by se neměl vyrušovat), pochopení důležitosti a přednosti potřeb jiných než pouze svých;
6. rozvoj paměti - při pravidelných návštěvách ve stejném čase si žák uvědomuje schéma týdne a denní dobu či přesný čas.

  Žáci si na přítomnost psa velice rychle zvykli a na každou návštěvu se moc těší. V hodinách, kde je canisterapie využívána, panuje příjemná atmosféra, kde mizí jakékoliv napětí. Žáci se cítí uvolněně a přijímají nové informace snadno. Výrazným kladem je vyšší motivace k činnostem, ale i k vzájemné toleranci a spolupráci ve školním kolektivu.