Canisterapie přispívá k rozvoji rozumových a komunikačních schopností:
1. rozvoj motivace - žák získává zájem o určité hry a úkoly, které může vykonávat společně se psem;
2. rozvoj koncentrace - žák je činností s přítomností psa více motivován a tím se i prodlužuje schopnost soustředění se na daný úkol;
3. rozvoj pozorování - pozorování chování psa, stavba jeho těla, sledování správných návyků chování člověka a zvířete;
4. rozvoj komunikace - prostřednictvím různých povelů žáka psovi se rozšiřuje slovní zásoba a vyjadřovací schopnosti, u jedinců s autismem může pes plnit prostředníka v komunikaci s okolím;
5. rozvoj sebeovládání - dochází k němu při krmení psa ( pes by se neměl vyrušovat), pochopení důležitosti a přednosti potřeb jiných než pouze svých;
6. rozvoj paměti - při pravidelných návštěvách ve stejném čase si žák uvědomuje schéma týdne a denní dobu či přesný čas.
Žáci si na přítomnost psa velice rychle zvykli a na každou návštěvu se moc těší. V hodinách, kde je canisterapie využívána, panuje příjemná atmosféra, kde mizí jakékoliv napětí. Žáci se cítí uvolněně a přijímají nové informace snadno. Výrazným kladem je vyšší motivace k činnostem, ale i k vzájemné toleranci a spolupráci ve školním kolektivu.